Vi er (næsten) alle på sociale medier som Facebook dagligt. Vi ved også, at det er lidt en blandet landhandel, når det kommer til interessant og informerende indhold. Derfor kan det også være en udfordrende opgave at skabe indhold andre har lyst til at se og klikke på. En af de metoder, der ofte kan skabe opmærksomhed, er video.
På de sociale medier – og egentlig også på alle andre medier – har vi, som indholdsskabere, ikke mange sekunder til at fange potentielle kunders opmærksomhed. Vi vil gøre alverdens krumspring og cirkuskunstner, for at få den. Med video er der ‘action’ fra start til slut, hvis man planlægger det godt. Man kan hurtigt fortælle en historie med effektive virkemidler, som fanger opmærksomheden. Vi mennesker er vilde med at betragte andre mennesker, og især hvis de har et budskab. Fordelen ved at markedsføre sig på sociale medier er, at brugernes aktivitet (likes, kommentarer og delinger) er med til at øge rækkevidden for markedsføringen. Brugerne bliver dermed en del af markedsføringen som en form for digital ‘mund-til-mund’.
Et godt eksempel på brug af video
De Brede Planker er et rejsebureau med fokus på aktive rejser indenfor surf, ski og adventure. Ejeren Christoffer Backman Sørensen er god til at bruge de sociale medier og med god effekt, men nogle gange har han også brug for at gøre noget nyt. Christoffer ville gerne informere nye kunder om sine skirejser, som primært foregår i offpisten, hvilket kan virke afskrækkende på nogle potentielle kunder. Han har ofte brugt korte videoer i sin markedsføring, men primært klip fra rejsemålene på ca. 15-20 sekunder. Vi fandt derfor ud af, at en mere informerende video kunne være god måde at markedsføre sig på med en god fortælling. Men det skulle være en alternativt informerende video.
Når man som Christoffer arrangerer offpiste-rejser er der altid fokus på sikkerhed og dermed også sikkerhedsgrej. Det vidste Christoffer, at hans offpisteguide Michael Kokborg havde helt styr på. Michael holder som regel med stor succes et foredrag om sikkerhed i offpisten, når han er guide for De Brede Planker. Derfor var det oplagt, at lave nogle korte videoer, hvor han informerede om sikkerheden og sikkerhedsgrejet.
Det kom der disse tre videoer ud af. De har hver deres fokusområde, og bliver ud over de sociale medier, også brugt på De Brede Plankers hjemmeside.