“Historien om os” er en vigtig del for de fleste virksomheder. Vi har knoklet vores vej frem gennem gode og mindre gode tider. Det vil vi SÅ gerne fortælle vidt og bredt om. Virksomheden er som oftest vores lille barn, så det skal alle da høre mere om. Men lad mig fortælle lidt om, hvordan man kan gøre det bare en smule mere interessant.
Når vi skal kommunikere om vores lille hjertebarn alias vores virksomhed, har vi en tendens til at gøre som alle andre. Vi skriver løs om alt det vi sammen har været igennem – lige fra lokalerne til idéerne til produkterne. Som oftest er det en tekst med fotos, som man så har en forventning om, at den besøgende vil finde interessant.
Men hvornår har du selv læst sådan en hel beskrivelse fra ende til anden? Mit gæt er, at det er yderst sjældent. For vi besøger ikke så ofte en virksomheds side, blot for at læse om deres historik. Vi vil dog vildt gerne vide mere om virksomheden, tekst er bare ikke så ofte den mest interessante formidlingsform online. Så hvordan kan sådan en fortælling ellers se ud, når nu tekst ikke er det mest effektive?
Væk med tekst – frem med video!
Christoffer Backman Sørensen ønskede at fortælle historien bag sin virksomhed De Brede Planker. De Brede Planker sælger adventure-rejser med både ski, surf og andet actionpræget aktivitet. Så for at den besøgende på hjemmesiden ikke skulle læse tre A4-sider, valgte vi også at lave en interviewpræget video. I videoen fortæller Christoffer om sin motivation for at starte sit eget rejsebureau, hvordan han fandt frem til sine rejsetyper, og hvad der betyder mest for ham at være en del af.
For at tilføje stemning og personlighed til den ellers monotone interview-form, klippede vi nogle af Christoffers private optagelser ind i videoen. Det gjorde vi for at sætte stemningen og vise de mange fede destinationer, man kan komme med til. Denne del var vigtig for os, da man ellers ville skulle se på det samme under hele interviewet. Når nu man sælger rejser til eksotiske steder, er det oplagt at klippe lidt mellem optagelserne. På den måde holder man lettere seerens opmærksomhed i længere tid, da vi er vant til mange klip og dermed action, når vi ser TV, film og andre videoer.
Keep it simple
Vores setup var simpelt, så fortællingen fik fylde. På den måde behøvede vi hverken meget udstyr, locations ellers mange re-takes. For meget grej kan også virke ubehageligt for de mindre video-trænede typer. Så selvom alt var til rådighed, holdt vi det nede på jorden. Kameraet var nøje udvalgt for at give et lækkert billede med masser af dybde. Vi valgte derfor et Sony FS7. Dagslyset fik lov at være den primære lyskilde, for give et behageligt og roligt afsæt for fortællingen. Christoffer kunne nu stille og roligt fortælle, og var der elementer, der ikke virkede, kunne vi nemt klippe dem ud. Med lidt tuning af Christoffers egne klip fik vi “spicet” interviewet lidt op, og man får nu en let fordøjelig fortælling.
Glem ikke din SEO
Selvom video kan rigtigt meget, så er det ikke alle, der er lige begejstrede for det. Herunder Google, Bing og alle de andre SEO-diktatorer. Så for at hjælpe potentielle kunder med at finde én, bør man aldrig lade video stå alene. Det kan både hjælpe din potentielle kunder med at søge dig frem, men det kan også hjælpe dem i andre situationer. Måske sidder de et sted, hvor video er en dårlig idé, måske er de svagtseende og får siden læst op af en læserobot, eller måske vil de gerne vide mere, end videoen fortæller.
Det er derfor en god idé at supplere sin video med tekst, og som man her kan se, så har Christoffer valgt at gøre dette på en interessant og informativ måde. Man kan derfor både få en oplevelse ved at se videoen, men man kan også dykke dybere ned og læse beskrivelsen. Dermed får vi både en god oplevelse som besøgende, og Google bliver en glad lille søgemaskine.
Er du også vild med video?
Kunne du tænke dig at høre mere om, hvordan video kan bidrage i din kommunikation og markedsføring? Er du klar med en fortælling, eller har du bare en idé? Lad os hjælpe jer igennem processen, så I får den bedst mulige kommunikation til og med jeres målgruppe. Send os en mail eller ring og spørg løs – vi er her for det samme. Klik på knappen og kom let videre.
Klik her for at kontakte os