En webshop er for mange en let ting at supplere sin fysiske forretning med, for der er utrolig mange løsninger, som nemt kan sættes op uden at man har sin egen kodefabrik i kælderen. Det er dog straks sværere, når webshoppen rent faktisk skal tjene penge. Her får du 3 tips til, hvordan du kan øge din omsætning…hvis du vil.
Hvad end du har en fysisk butik eller ej, vil dine kunder forvente meget af dig i din webshop. De er blevet vænnet til af de helt store spillere på markedet, at der er en masse information om varerne, en masse visuelt indhold (fotos, video, grafik) og de kan meget let shoppe løs fra sofaen med børnenes fredagsslik indenfor rækkevidde. Men det de store spillere har, som de fleste SMV’er ikke har, er et stort budget, der driver en hel afdeling med eksperter i webshops, online marketing, eller måske har de et eksternt bureau, og knivskarpe strategier for vækst. Derfor nytter det ikke at ville konkurrere med Zalando eller H&M om at ligge først i søgeresultaterne, for de er millioner af kroner foran, men du kan gøre så meget andet, som de store spillere ikke kan på samme måde. Du kan blive personlig – og det er her en rigtig god ting, men det skal gøres med en plan i mente, så det ikke bliver invaderende.
Tip 1 · Information = Service
Som sagt er dine kunder som oftest velbevandrede på nettet, og selvom de ikke har handlet i en webshop før, så har de klare forventninger til, hvilken service, du bør levere til dem. Som en selvfølge har du helt styr på alt det praktiske, det forventer danske handlende, da bl.a. Nets stiller krav til, hvilke informationer, dine kunder skal kunne finde let på din webshop. Så dine handelsbetingelser, privatlivspolitik og returpolitik finder de let et oplagt sted – de fleste webshops bruger deres footer (den nederste del af dine sider, som går igen på de fleste undersider) til den slags, men har det gerne flere oplagte steder. Disse er faktisk en del af din service, når du har en butik på nettet, for det skal være let at forstå indholdet i de betingelser, du giver dine kunder, når de handler hos dig.
Beskriv dine varer
Det forventes også at du leverer alle vigtige informationer om selve varen, f.eks. størrelse, materiale, kvalitet osv., for kunden kan ikke se, høre, røre eller føle sig frem til den information, før de køber. Her bør du gøre dig yderst umage, for denne beskrivelse af varen kan være afgørende for den enkelte kundes valg om at købe, for her kan du virkelig friste dem. Måske bør du endda alliere dig med en tekstforfatter, som kan hjælpe dig, hvis du selv er udfordret med at skrive fængende. Jo flere informationer, du kan give kunden inden køb, desto bedre, og om kunden læser/ser dem er op til den enkelte, men de informationer skal være der, hvis de får behov eller lyst til at se dem. Tænk på kunden og gerne på de forskellige målgruppers behov for information, så du ikke overvælder dem, der bare vil se 3 bullets om varen.
Kunne du bruge video?
Sælger du et TV, så beskriv billed- og lydkvaliteten i dybden, de designmæssige detaljer, funktionerne og alt der imellem. Endnu bedre vis det! På din webshop kan du vælge, at alle dine produkter vises med billeder eller video. Dine kunder ville i en fysisk butik ofte insistere på at se varen live, så giv dem det med en videopræsentation. Du kan fortælle en masse om varen samtidig med, at kunden kan se med.
Smør ikke for tykt på, men pynt med tillægsord
Sælger du en bluse, behøver du nok ikke beskrive lyden, det virker umiddelbart ligegyldigt. Beskriv i stedet pasformen, måske endda information om modellen på billedets højde og vægt og så tøjets størrelse på modellen, så kunden kan sammenligne med sig selv. Beskriv materialet – “100% økologisk bomuld” rækker, men endnu bedre er “100% blød og lækker økologisk bomuld, som smyger sig efter din krops figur”. Tillægsord er din bedste ven i dine beskrivelser, men overdriv ikke, for din kunde får jo varen at se/føle, hvis de køber den, og du må endelig ikke skuffe dem. Så vær kreativt realistisk og gør dit bedste for at sælge uden at presse på. Og når det kommer til tøj er video et fantastisk effektivt middel, hvis du forstår at gøre det rigtigt. Her kan du filme både bevægelsen i det enkelte stykke tøj, når modellen bevæger sig, du kan vise detaljer, funktioner og kvalitet. Giv kunden en følelse af selv at sidde med varen i sin hånd.
Vær smart og lav et system
Ved at lave et system for dine informationer, kan dine kunder desuden let finde præcis de informationer, de søger. Opstil derfor altid størrelsesudvalg, farveudvalg eller, hvad du nu skal bruge, på samme måde ved hver vare. Så giver du god service, så din kunde ikke bliver forvirret eller frustreret. Ofte har dit webshop-system på forhånd en struktur, så der er områder eks. under varebillederne og beskrivelsen, som du kan definere med specifikationer eller indhold. Se eks. her, hvordan Elgiganten viser information et par høretelefoner (billede her viser eksemplet)
Man kan finde mere information under de enkelte faner, og fanerne er gennemgående i hele webshoppen for alle Elgigantens varer. Det kan du også gøre i din webshop. Der er helt sikkert vigtig information om dine varer, som er gennemgående for de fleste varer, du sælger, og det kan du gøre lettere for dig selv at få informeret om, ved at bruge denne metode. De interesserede kunder vil elske det, de uinteresserede kan let scrolle videre.
Din beskrivelse vil desuden være en vigtig faktor ift. SEO, da eks. Google labber en god beskrivelse i sig, som en moden dame med en liter Sangria. Men det kommer jeg ind på en anden gang, for det er et stort og seperat emne. Altså SEO’en, ikke Sangriaen…
Tip 2 · Billeder understreger kvaliteten
Du har helt sikkert engang været forbi en webshop, hvor varebillederne enten var i dårlig kvalitet (pixelerede, grynede, dårligt belyste etc.), eller ikke viste varen, som du som kunde havde brug for at se den. Det har en stor betydning for kunderne, at det de ser, er det de får. Så hold det realistisk og ægte, men derfor kan du godt gøre dig umage for at vise varen fra sin bedste side, i det bedste lys, taget med et godt kamera.
Gode billeder koster lidt
Sælger du en vare til 4995,-, så bør varen også fremstå som en vare, man vil betale 4995,- for. Du behøver ikke bruge en professionel fotograf, selvom det er at foretrække, da billederne oftest er langt bedre, men det koster med rette en del. Du kan dog med et godt kamera, valgt efter dine behov, nogle gode webinarer om produktfotografering og øvelse, gøre det, der skal til for at opfylde dine kunders ønsker og behov til det visuelle. Nogle kunder sidder ved en stor skærm, når de shopper online (nok på deres kontor midt i arbejdstiden), så opløsningen skal matche kundernes skærme. Din smartphone er derfor ikke nok til produktfotos, da billederne så vil være uskarpe, uklare eller pixelerede.
You can do it!
Større varer kræver et større setup, men det behøver ikke være dyrt, det tager bare tid, kreative løsninger på lys og baggrund, og så lige en god omgang efterredigering. Varer med en hvid baggrund er ofte fritlagt, hvilket vil sige, at deres baggrund er fjernet, altså redigeret ud, så varen ligger frit og kan placeres på en hvilken som helst farve baggrund. Der er mange forskellige programmer og tutorials til at løse den opgave, mit foretrukne program her er Adobe Photoshop, og YouTube er din ven med videoer til at vejlede. Det er dog ikke sikkert, at dine varer tager sig bedst ud med en hvid baggrund, det er dog anbefalelsesværdigt, da en hvid/klar baggrund sætter dine varer i centrum.
Packshots – hvad er det?
De klasisske pack shots, hvor varen vises på en ensfarvet eller uden baggrund, er ofte taget i en lyskasse eller af en professionel fotograf. Vi har lige delvist rundet udgifterne ved fotografen, men lyskassen den kan du godt tænke ind i dit fotosetup, uden at skulle omlægge realkreditlånet.
Lyskasser kommer i mange størrelser, kvaliteter og til forskellige priser, så det setup skal både passe til dit behov og pengepung, men det er en fornuftig investering for de fleste med en webshop. Altså sælger du lastbiler, rejser eller sommerhuse, så er en lyskasse nok ikke så relevant, men sælger du eks. smykker, høretelefoner eller bøger, så er det en god ting at have. Man kan med god fingerfærdighed og YouTube-videoer faktisk bygge sin egen.
Stemning og stil
Dine modelbilleder, stemningsbilleder eller miljøbilleder er også vigtige for kunderne. Her giver du den følelse videre, som du ønsker, at kunden skal få med varen hos sig selv. Her ser vi drømmen, altså hvor fedt vil jeg få det, hvis bare jeg køber den her vare. Men vær realistisk og tænk din målgruppe ind allerede her, så det ikke virker som en vare, der kræver det sorte AMEX-kort, en Bentley og et truet pelsdyr i guldlænke, hvis det er, som her, eks. sengetøj til den almindelige danske forbruger. Fokusér på stemningen i billederne, og forsøg at vælge samme stemning hver gang, som matcher din webshops stil.
Dine varer skal kunne ses fra alle vinkler, så om du har flere fotos eller er smart og laver en video er op til dig. Begge dele er dog en god helgardering, og understreger emnet fra punkt 1, at information = service.
God inspiration kan findes hos de største webshops på i din branche, så undersøg markedet og lad dig inspirere, men kopier aldrig. Du kan alligevel ikke konkurrere med dem.
Tip 3 · Mersalg med inspiration
Når vi er ude at handle i en butik, er det ofte, vi føler os fristede af mange andre varer, end dem vi kom for at købe. Ligger der en oplagt tilføjelse til produktet sammen med, vil vi være meget fristede til at købe begge dele. Mange tøjbutikker bruger inspirationsbilleder med hele outfits til at lave mersalg ved at understrege, hvor godt de enkelte varer matcher og giver det fuldendte look. Hos bilforhandleren er det ekstra udstyret til den nye skotøjsæske af en Seat Mii. I supermarkedet er det inspiration til en ret, hvor alle elementerne ligger samlet i en måltidskasse. Vi kender det. Hvordan gør man så i webshops? Jo her er det næsten endnu lettere.
Lige ved hånden
Vores venner fra Elgiganten har, med Bose høretelefonerne fra før, gjort det let for kunden at finde en dybt uundværlig holder til hørebøfferne. Jeg har aldrig haft en holder til et par hørebøffer, men jeg kan se her, at den holder jo nærmest sælger sig selv i denne smarte sampak. Jeg sparer endda hele 20 kroner!
Det kan man let implementere i sin egen webshop, da der oftest er en indbygget funktion, hvor man kan sætte varer til at “hænge sammen”. Så når jeg ser en bestemt kjole, så vil der poppe en taske, et par sko og måske hårpynt op under eller ude i en widget i sidepanelet. Webshoppen kan selv sammensætte delene i backenden (kontrolpanelet), så stilen webshoppen ønsker fastholdes. Samtidig bliver jeg let inspireret til et (forhåbentlig) flot outfit, og jeg behøver derfor ikke bryde min hjerne med farvesammensætninger og sæsonens trends.
Tænk på kunden først
Denne service får vi ofte kvit og frit i de fysiske butikker, så når den opleves på en skærm, så føler hver enkelte kunde, der ser varen, sig velserviceret, og du har som webshop manager kun gjort det én gang. Det er smart og utroligt effektivt, hvis du kender dine kunder i dybden – og her mener jeg ikke personligt, men som målgruppe. Sæt dig ind i deres ønsker og behov, når du sammensætter varer, så du får størst mulig effekt af dit hårde arbejde.
Måske skal du dedikere et område på forsiden, kategori-siderne eller et helt tredje sted, til at vise inspirerende sammensætninger af varer sammen. Mange byggemarkeder og boligbutikker har områder dedikeret til inspiration og vidensdeling, og det behøver man ikke være en stor kanon for at gøre. I nyhedsbreve kan man let ramme kunderne med inspirerende varesammensætninger, og du kan endda få meget brugbar data ud af det, der kan bruges i din webshop til at optimere dine inspirationsområder endnu mere. Nyhedsbreve er som SEO henne i Sangria-afdelingen, hvor vi returnerer på et andet tidspunkt med vigtig viden….og lidt ligegyldig info oveni hatten 😉
Det var “3 tips til din webshop” for denne gang, jeg håber de var brugbare for dig og din webshop.
Vil du have flere tips til din webshop?
Denne artikel er første del i en serie af artikler om, hvordan du som virksomhedsejer med en webshop, kan hjælpe din vækst godt på vej. Der kommer tre tips ad gangen, for som I kan se, så kræver det lidt uddybelse. Giv gerne feedback på artiklerne, og selvom dette emne kan piske en stemning op, så hold en sober tone.
Følg mig på LinkedIn, og vær blandt de første, til at skrue på din webshop, så du kan tjene herre mange penge – BUM!